Join Waitlist We will inform you when the product arrives in stock. Please leave your valid email address below.
  • Posłuchaj ostatniego odcinka mojego podcastu!

Biznes w obliczu kryzysu – co robić i jak? 10 wskazówek. Znajdź inspiracje dla siebie.

Podziel się!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Zamiast spacerować po parkach przechadzamy się po Internecie. Osoby, które przegapiły swoje 5 minut płaczą nad rozlanym mlekiem. Warto otrzeć łzy, wyciągnąć wnioski i zakasać rękawy 😉

 

Są branże, które bardzo mocno odczuwają skutki pandemii – co już  się dzieje. Szczególnie widoczne jest to na rynku pracy.

W szczególności:

-branża turystyczna (biura podróży, linie lotnicze, hotele, prywatne mieszkania na wynajem)

-branża eventowa (imprezy masowe, okolicznościowe, konferencje – imprezy prywatne: urodziny, chrzciny, komunie)

-galerie i sklepy wielopowierzchniowe

– kategoria beauty (salony urody, make up).

– gastronomia

– produkty luksusowe

-motoryzacja

– sport

Jedyne, co pozostaje im teraz zrobić to: zostać w kontakcie z klientami, szukać pomysłów czym przyciągną po pandemii i przeczekać, aż to się skończy. 

Biznesowo: minimalizować straty, negocjować lub ciąć zbędne koszty, odroczyć raty w banku i pomyśleć o punkcie 8 tego artykułu.

Wiele firm nadal „funkcjonuje”. Nikt nie liczy na rekordowe zyski. Polacy coraz częściej trzymają się za „kieszeń”.

 

Chyba, że sprzedajesz środki ochrony osobistej, produkujesz ryż, mąkę lub drożdże (lub inne towary podstawowej potrzeby). Obstawiam, że wtedy nie miałabyś czasu na czytanie tego artykułu.

 

Mam dla Ciebie 10 wskazówek, które mogą pomóc w tym trudnym okresie. 

 
1. Dostosuj ofertę do aktualnych potrzeb

 

Który to dzień kwarantanny?! 50? Serio.. wiele osób siedzi teraz w domu. To nie czas na kupowanie wieczorowych sukienek czy innych jedwabi. Jeśli sprzedajesz ubrania eksponuj coś na teraz np. dresy czy dla bardziej ambitnych? – komplety do ćwiczeń.

Przykład: sklep Sportofino
 
 
2. Pomyśl nad nowymi słowami kluczowymi do AdWords, które mogą być teraz na czasie

 

Propozycje zestawów do domowej pielęgnacji ciała i twarzy jak znalazł. Z chęcią zadbam o swoje ciało i jeszcze odrobina przyjemności. W dodatku z dostawą do domu.

Jeśli prowadzisz sklep online i masz w swojej ofercie kosmetyki, może warto dodać zakładkę domowe spa i zaproponować dedykowane boksy – np. zestaw odprężenie do ciała, zestaw nawilżenie dla twarzy itp. 🙂 

Przykład reklamy Rossmann
 
3. Mamy teraz sporo czasu, warto go produktywnie spędzić.

 

Salony kosmetyczne, estetyczne i SPA to klienci BTL swoją drogą moi też ;). Wszystkie zostały zamknięte. To ciężki okres dla takich miejsc. Jedyny plus jaki widzę to chwila oddechu, którą w normalnym trybie pracy na wagę złota.

Za kilka tygodni jednak wrócą do gabinetów i pracy z klientem. Więc np. BTL w darmowym ebooku rozkłada na części pierwsze typy klientów i jak się nimi zaopiekować. Przydatna ściąga. 

A co przydałoby się teraz Twoim klientkom? 🙂

Przykład: BTL Estetyka
 
4. Niestandardowe podejście

 

Warto podchodzić do sytuacji epidemii poważnie, ale poza newsami potrzebujemy też rozrywki. 

Brawa dla Muzeum Narodowego za akcje #niebawemwMNW. Internauci z olbrzymim zaangażowaniem i precyzją starali się odtworzyć dzieła sztuki przy pomocy tego, co mieli pod ręką. Nie mam pojęcia jakie ilości osób dziennie odwiedza muzeum. Jestem przekonana, że gdy drzwi muzeum zostały zamknięte znacznie więcej osób obcowało ze sztuką, dzięki tej internetowej akcji.

Przykład: Muzeum Narodowe w Warszawie

A teraz przykład z branży beauty. Pani Ewelina jest osobą, która musiała zamknąć gabinet. Zaproponowała swoim klientom lekcje makijażu online. Da się? Jasne, że tak.

 
5. Część dochodu na wsparcie najbardziej potrzebujących (lekarze, szpitale, domy opieki starszych osób)

 

Społeczna odpowiedzialność biznesu. Chętniej wspieramy, gdy poza naszą potrzebą stoi za tym wyższy cel. Od wielu dni nasze oczy i uszy w kierunku szpitali i pojawiających się komunikatów o braku środków zabezpieczających. Jest kilka firm, które bardzo szybko zareagowały przeznaczając część środków ze swojej sprzedaży na ten cel. To buduje ich wizerunek w moich oczach a w Twoich? 🙂 

Przykład: 4 F
zdjęcie: Pani Swojego Czasu: przeznaczyła 10 % przychodu ze swojej nowej kolekcji na Szpital
 

6. Konsultacje i zajęcia zdalne

 

Wiele firm do swojej oferty wprowadziło konsultacje zdalne. Dom stał się naszym centrum dowodzenia. Stąd też chcielibyśmy korzystać z usług w czasie wolnym. Teraz możesz umówić się do: lekarza, dietetyka, terapeuty czy korepetytora online. Wiele uczelni, szkół i przedszkoli uczy zdalnie. Ja np. próbowałam ostatnio lekcji śpiewu 😉

Jeśli jesteś specjalistą w danym obszarze warto spróbować zdalnie. Możesz wypromować takie konsultacje czy zajęcia online dzięki postom na facebooku czy reklamie w Google Adwords. 

Mam też pomysł dla fotografów. Może warto zaproponować swoim klientom dedykowane albumy lub zakup presetów do obróbki zdjęć?

Przykład: Studio Frida
 
7. Platforma online – kursy, szkolenia, inne zajęcia 

 

Dedykowana platforma online. Wymaga więcej czasu niż konsultacje ale może przy odpowiedniej automatyzacji pracować dla Ciebie 🙂 Stwórz taką platformę. Poniżej przykład na:  www.tanieconline.com 

Przykład: Kasia Cichopek i Marcin Hakiel

Zajęcia dodatkowe mają duży potencjał i jest jeszcze wiele miejsca do zagospodarowania. Sporo firm postawiło na artykuły typu pomysły co robić z dziećmi w czasie kwarantanny. Nie widziałam jeszcze platformy, gdzie można wybrać wiek dziecka i  interesującą nas zabawę 🙂 

Przykład: wyszukiwanie frazy w google zajęcia dla dzieci w kwarantannie

 
 
8. Przenieś biznes do online lub stwórz nowy produkt / usługę

 

To jest z serii plan „B” – może jesteś w stanie przenieść swój biznes do Internetu? Np. jeśli prowadzisz butik stacjonarny z ubraniami możesz zacząć sprzedawać ubrania online

Opowiem Ci jak co wydarzyło się u mnie z tym online-m. 14 marca startowałam ze szkoleniem stacjonarnym  „Google i Facebook, które sprzedają”  Pomimo większości sprzedanych biletów – odwołałam. Wiesz co teraz robię? Warsztat online.

Przerobiłam formułę szkolenia na warsztat. Dostrzegam same plusy: 

– mamy więcej czasu, żeby dopracować reklamy i porozmawiać

-zamiast 1 dnia szkolenie ma, aż 4 spotkania (łącznie 15 godzin) 

-zmniejszyłam ilość osób w grupie do z 15 do 5. Odszedł mi koszt sali. 

-uczestniczki (tak zazwyczaj trafiają do mnie kobiety) mam dla nich więcej czasu – analizujemy posty na ich profilach i szukamy rozwiązań. Jeśli chciałabyś dołączyć sprawdź zakładkę warsztat.

 

A może masz już społeczność – to dobry czas na pierwszego e-booka? 🙂

9. Zadbaj o bezpieczeństwo zakupów i skróć czas wizyty w Twoim sklepie. 

 

Lokalne drogerie, piekarnie i sklepy spożywcze to robią. Kompletują zamówienia i informują telefonicznie, gdy  jest gotowe do odbioru.

Wielkopowierzchniowe sklepy przygotowały specjalne zestawy produktów na wynos, które można odebrać w specjalnym punkcie.

oferta auchan w czasie kryzysu

10. Porozmawiaj ze swoimi klientami o aktualnych obawach i potrzebach

Pewnie sami chętnie Ci o nich powiedzą, może te rozmowy będą inspiracją do stworzenia nowego produktu lub usługi w Twojej firmie.

Słyszałam o restauracji, która serwuje pakiet przeciwko koronawirusowi na wynos – wódeczka, sadełko i czosnek 😉

A tak serio, wiele restauracji oferuje jedzenie na wynos. M.in. dzięki stronie wspieramgastro.

Często w społecznościach spotykam dostawy pieczywa z warszawskiej Charlotte.

 

Pojawiło się też sporo firm z warzywami i owocami na wynos typu Zielony koszyk, których wcześniej nie znałam.

Część firm, których kryzys dotknął wychodzą z nową ofertą produktową do swoich klientów:

 

Wspieramy polskie i chętniej wybieramy lokalne

 

Jeśli produkujesz żywność w Polsce to dobry czas, żeby zaistnieć online. Polskie lokalne firmy, które znam od dawna dopiero teraz zaczęły się tu pojawiać. Byłam w szoku, gdy zobaczyłam na Instagramie moje ulubione OSM Strzałkowo.

W dobie, gdy tak bardzo stało się ważne wspierać polskie firmy. Paczka „kryzysowa” chętnie była pokazywana przez wielu blogerów.

Wiele firm zmieniło swój dotychczasowy łańcuch dostaw

 

Np. ja kupuje warzywa i owoce z hurtowni, która wcześniej zaopatrywała restauracje. 

 

Każdy z Nas miał plany biznesowe na ten rok. Kwestia weryfikacji czy ludzie ich nadal będą potrzebować?

 

Zmieniły się nasze zachowania zakupowe i styl życia. Przewartościowało podejście do tego co jest ważne i ważniejsze. Kupujemy mniej i bardziej rozważnie. Wiele firm odczuje to finansowo – jak bardzo zależy od branży.

Kryzys spowodował, to że wiele osób jest pod ścianą. Wierze, że dzięki temu powstaną nowe produkty i usługi, które wystrzelą z impetem od początku 🙂

 

Poniżej kilka obszarów na które będziemy szczególnie zwracać uwagę. Jeśli uwzględnisz je w strategi biznesowej mogą Ci pomóc łagodniej przetrwać ten czas:

  • zwiększenie odporności
  • praca zdalna i narzędzia
  • jedzenie na wynos
  • zajęcia w czasie wolnym
  • zajęcia dla dzieci
  • zajęcia sportowe
  • bezpieczeństwo zakupów

Może jesteś w stanie, któryś z tych obszarów zagospodarować w swoim biznesie? Jeśli chcesz więcej dowiedzieć się o trendach zapraszam Cię na live  Warto strategię Twojej firmy dostosować do aktualnych realiów 🙂

 

Coś byś dodała? A może znasz biznes, który dobrze sobie radzi w tym czasie i mógłby być dla Nas inspiracją?

 

Daj znać. Ściskam i przesyłam zastrzyk pozytywnych fluidów. Damy radę, bo jak nie my to kto? 🙂 

 

Spodobał Ci sie artykuł?

podziel się!

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Co o tym myślisz?

Komentarze

Kilka słów o mnie...
Nazywam się Asia.

Uczę, jak sprzedawać w Internecie skutecznie i niskim kosztem. Od 11 lat pracuje w reklamie.

Chciałabym, żeby kobiety uwierzyły w siłę internetu, zaczęły dostrzegać jej możliwości i przestały powtarzać, że tylko duży budżet poruszy ich sprzedaż. Książę na rumaku, też jej nie dowiezie – ale mam dobre wieści – jesteś w stanie to zrobić sama – tymi „ręcami”.

Piszę i nagrywam po ludzku. Dzielę się przykładami z życia –bez marketingowego bełkotu. Z sosną na luzie zadomowisz się w chmurze 😉

Inne tematy

Sprawdź także...

Co możesz pozostawić po sobie w głowach kupujących?

Dzisiaj będzie o pozytywnych doświadczeniach związanych z Twoim sklepem internetowym.  Dlaczego właśnie dzisiaj wrażenie jest takie ważne? Dotarliśmy do miejsca, w którym nie chcemy być traktowani jak kolejny paragon.  Poza samym produktem, który zamawia i jego jakością dla Twojego klienta liczą

Przewiń do góry