Co możesz pozostawić po sobie w głowach kupujących?

Co możesz pozostawić po sobie w głowach kupujących?

Dzisiaj na tapetę bierzemy kilka elementów internetowej układanki. Jeśli będziesz o nich pamiętać, wpłyną na pozytywne doświadczenia związane z Twoim sklepem internetowym (zwłaszcza gdy nie jesteś właścicielem dużego sklepu e-commerce i nie chcesz konkurować ceną). Pamiętaj, że pozytywne wrażenia na długo zostaną w głowach klientów, a sami klienci bardzo chętnie podzielą się nimi z innymi.

 

Opowiem Ci o asach, które możesz wyciągnąć z rękawa.

 

 

Dlaczego właśnie dzisiaj wrażenie jest takie ważne?

 

Wydaje mi się, że dotarliśmy do miejsca, w którym nie chcemy być traktowani jak kolejny paragon.

 

źródło zdjęcie: prywatna galeria

Liczą się pozytywne odczucia – to one tworzą obraz firmy w oczach klienta. 

 

Bonito wie o tym doskonale. Kiedyś na paragonie zobaczyłam coś, co spowodowało, że uśmiechnęłam się w duchu:

– Puchatku…?

– Tak, Prosiaczku?

– Nie, tylko chciałem się upewnić, że jesteś.

Jesteśmy dla Ciebie. Dziękujemy za zakupy.

 

O czym warto pamiętać przed wysłaniem paczki do klienta? Przygotowałam dla Ciebie 5 niezbędnych punktów.

 

1. Myślimy o Tobie, dlatego poza tym, co zamawiałeś, w każdej paczce znajdziesz… gratisy i sample.

Spraw, aby klient wypróbował coś więcej z Twojej oferty. To może być miła niespodzianka

„Nie spodziewałam się, ale poza zamówionymi rzeczami, dostałam jeszcze kilka dodatkowych smaków do spróbowania” – Malwa Tea

 

lub gratis

 

„Chciałam kupić mamie perfumy. Przed sfinalizowaniem transakcji zaproponowano mi kilka próbek kremu. Mam tak delikatną cerę, że zanim cokolwiek kupię, muszę sprawdzić, czy mnie nie podrażni” – iPerfumy.

 

źródło zdjęcie: kobiecy blog by Mariola Wilk

Takie miniaturowe opakowania nie są dużym kosztem, ale dla Twoich klientów staną się wartością dodaną i pozostawią w nich pozytywne odczucia. Może podczas kolejnych zakupów ich koszyki powiększą się o produkty, które przetestowali?

 

Jeśli zastanawiasz się nad tym co mogłoby to jeszcze być:

Niech to będzie coś, co ułatwi klientom korzystanie z Twojego produktu.

Jeśli sprzedajesz książki, możesz oferować gratisowe zakładki.

Jeśli chcesz umilić klientowi czas i zadbać o jego doświadczenia, pomyśl o cross marketingu. Może nawiążesz współpracę z jakąś marką herbacianą? Twoi klienci cieszyliby się nie tylko nowymi książkami, lecz także odkrywaniem nowych smaków.

Z badań Bain & Company wynika, że obecnie utrzymanie klienta jest siedmiokrotnie tańsze niż pozyskanie nowego. Dbaj zatem o doświadczenia pozakupowe i staraj się, aby klienci poznawali Twój asortyment w szerokim zakresie.

 

Nie w każdej branży istnieje możliwość przygotowania próbek (na przykład gdy asortyment zbyt szybko się zmienia). Wtedy rozważ udostępnienie bonów na kolejne zakupy. Zanim jednak udzielisz rabatu, pamiętaj, że zdecydowanie częściej korzystamy z kuponów kwotowych niż procentowych.

 

2. Opakowanie ma znaczenie

Oczywiście, że najważniejsze są zamówienia i terminowość dostaw, jednak dużą uwagę przywiązujemy także do sposobów podania – pierwsze wrażenie zostaje w głowie na zawsze.

 

Z badań Dotcom Distribution wynika, że aż 39% respondentów podzieliło się w przeszłości zdjęciem ładnie zapakowanych produktów i paczek.

Potwierdza to Łukasz Wichłacz z firmy Coffeedesk:

 

Od momentu wprowadzenia nowych kartonów i rysunków otrzymujemy ogromną ilość kontentu w social mediach – zarówno na Facebooku, jak i Twitterze oraz Instagramie. Klienci sami chętnie wrzucają zdjęcia swoich kartonów wraz z zawartością. Każda taka informacja jest dla nas nośnikiem reklamowym i marketingiem szeptanym najwyższej jakości.

Źródło: blog furgonetka.pl.

 

Jeśli zamawiasz pudełka z firmowym nadrukiem, postaw na coś bardziej kreatywnego niż nazwa sklepu i logo. Takie pudełka to doskonałe miejsce styku z klientem – dlatego podkreśl na nich to, co jest dla Ciebie ważne.

W tym wypadku priorytetem jest zadowolenie klienta (na zdjęciu poniżej lewy górny róg pudełka – nadawca):

 

Po zajrzeniu do środka można szeroko się uśmiechnąć. Coffeedesk chciał po prostu sprawiać swoim klientom dużo radości – i to im się udało, brawo!

 

Gdy wyjęłam całą zawartość przesyłki, na dnie znalazłam mały skarb.

 

Podczas rozpakowywania paczki miałam niesamowitą frajdę; czułam się, jakbym dostała prezent. Co z tego, że sama za niego zapłaciłam…!

 

Mam nadzieję, że dzięki moim podpowiedziom klienci Twojego sklepu internetowego też się tak poczują.

Poza zadbaniem o sprawianie przyjemności klientom postaw również na ułatwianie klientom otwierania kartonów.

Jest coś, co łączy pudełka oferowane przez Coffeedesk, Zalando i Eobuwie: sposób otwierania.

Pudełka można otwierać jedną ręką.

Na pewno pamiętasz, jak to jest siłować się z taśmą lub folią stretch, którymi bywają owinięte przesyłki. Spraw, aby Twoi klienci nie musieli wykonywać zbędnego wysiłku.

 

Zdaję sobie sprawę, że być może na początku działalności nie stać Cię na personalizowane kartony. Pamiętaj jednak: dla chcącego nic trudnego. Każdy od czegoś zaczynał. Coffeedesk też. Wystarczą marker i odrobina kreatywności:

 

źródło zdjęcie: profil coffe desk facebook

 

Innym rozwiązaniem jest postawienie na takie opakowania, które wszyscy zechcą pokazywać. Kilka inspiracji z zagranicy:

 

Thelma’s Treats

źródło zdjęcia: joemonster.org

Witaminy dla dzieci

witaminy dla dzieci opakowanie
źródło zdjęcia: joemonster.org

Wodoszczelne słuchawki Sony

źródło zdjęcia: joemonster.org

Zabawki dla zwierząt

źródło zdjęcia: joemonster.org

3.    Spersonalizowane podziękowanie, a może coś więcej…?

Tego typu estetyczna karteczka jest doskonałym miejscem, aby nie tylko podziękować za zakup, lecz także podkreślić wartości, którymi kieruje się Twoja firma:

 

PS. NIE wyrzucaj tej kartki, bo ukryliśmy w niej nasiona kwiatów! Po prostu włóż ją do ziemi, zasyp, podlej i czekaj na kwiaty

Przy okazji sprawisz, że Twoi klienci staną się częścią czegoś większego. Kolejna prosta i skuteczna metoda to personalizacja zamówień.

Wyobraź sobie, że kupiłaś krem. Przychodzi do Ciebie paczka z liścikiem:

 

Jolu,

jesteś piękna! Żyj w harmonii i bądź body positive. Ten krem przede wszystkim ma wzmocnić w Tobie uczucie miłości do własnego ciała.

 

źródło zdjęcie: sklep.hania.com.pl

Poza podziękowaniem warto zostawić niezbędne informacje dotyczące pielęgnacji, jeśli produkt tego wymaga:

 

4.    Twoje podejście klient zauważy w najmniejszym detalu.

Niby tylko taśma, ale jaka…! Coś takiego nazywam spójnością. Gdy usłyszałam, że Lidl w końcu otworzył sklep online, nie czekałam długo, żeby złożyć pierwsze zamówienie. Gdy tylko otrzymałam paczkę, musiałam ją sfotografować. Papierowa taśma – to lubię i jestem na tak!

 

Skoro jesteśmy w temacie estetycznych i ekologicznych opakowań, zastanów się, jak zmniejszyć ilości materiału do pakowania. Postaw na minimalizm i elegancję – Twoi klienci na pewno to docenią.

źródło zdjęcie: fazymazy.com

5.     Nie chowaj głowy w piasek, tylko zastanów się, jak odwrócić nieprzyjemną sytuację.

Zamówiłam paczkę, która miała zostać dostarczona przed świętami. Niestety – nie dotarła kompletna. Obejrzyj resztę historii:

 

 

Pamiętaj, że wrażenie, które po sobie zostawiasz, działa jeszcze długo po otwarciu paczki. Opinia może krążyć wśród znajomych klienta; od Ciebie zależy, czy – i w jaki sposób – będą o Tobie mówić.

Czy jest jeszcze jakiś element, o którym Twoim zdaniem warto zadbać?