Reklama na facebooku, która sprzedaje. Fakty i mity. Rozmiary reklam.

Jeśli trafiłaś na ten artykuł, zapewne zastanawiasz się, czy warto inwestować swój czas i swoją energię i czy  reklama na Facebooku nadal działa; czy ona sprzedaje, czy zwróci ci się inwestycja w Facebook i w jakim okresie. A może dzięki reklamom chciałabyś pozyskiwać nowych klientów lub zwiększać wartość sprzedaży w sklepie internetowym?

 

Bez względu na to, gdzie sprzedajesz swoje produkty, reklama na facebooku to jeden z najtańszych dostępnych na rynku kanałów.

Specjalnie dla Ciebie obalę najczęstsze mity na temat reklam na Facebooku, żebyś przestała patrzeć przez pryzmat ograniczeń i zaczęła dostrzegać możliwości oferowane przez tę platformę. Bo Facebook to nie tylko miejsce umożliwiające kontakt ze znajomymi, lecz także doskonałe narzędzie do promowania biznesu. Warto jednak robić to z głową.

 

Przedstawię również garść faktów, które powinny Cię zainteresować.

Każdy mit postaram się wytłumaczyć na przykładach, żebyś mogła wziąć dla siebie praktyczne wskazówki i nie powielała najczęstszych błędów. Mam nadzieję, że szybko zaczniesz tworzyć reklamy, które przyniosą realne korzyści Tobie i Twojej firmie.

 

MIT 1

„Reklama na Facebooku nie działa”

 

Za każdym razem, gdy słyszę to zdanie, zapala mi się lampka ostrzegawcza i od razu wracam do takiej osoby z pytaniem:

„A co robiłaś i jak to zrobiłaś?”.

Zazwyczaj krok po kroku dochodzimy do tego, że na przykład cel reklamy został ustawiony jako wyświetlenia, choć dana osoba/firma liczyła na połączenia telefoniczne od potencjalnych klientów w celu umówienia wizyty lub dopytania o szczegóły usługi.

  • Jeśli w Menedżerze Reklam na Facebooku ustawisz wyświetlenia jako cel promocji, to system dokładnie to zrobi – będzie wydawać Twoje pieniądze w taki sposób, aby pokazać reklamę na Facebooku i Instagramie jak największej liczbie odbiorców. Nie dziw się wtedy, że wyniki nie będą zgodne z Twoimi oczekiwaniami.

 

MIT 2

„Facebook nie sprzedaje”

 

Jak ma sprzedawać, skoro Twoja oferta jest dokładnie taka sama jak większość ofert dostępnych na rynku? Nie oczekuj, że reklama zdziała cuda, jeżeli proponujesz klientowi dokładnie to samo, co proponuje mu 50 innych sklepów.

Często obserwuję też taką praktykę: „Wstawię wyższą cenę produktu, żeby reklama mi się zwróciła”. Jeśli Twój sklep jest jedynym miejscem, które sprzedaje dany produkt, Twoja oferta i tak będzie atrakcyjna dla potencjalnych kupujących. A jeśli nie będzie, to uprzedzam, że manewr ze zmianą ceny Ci się nie opłaca.

Zanim ustawisz jakakolwiek reklamę, odpowiedz sobie na pytanie:

  • co osoby, którym chcesz wyświetlić reklamę na Facebooku, wiedzą o Twoim produkcie, żeby chciały go kupić?
  • A może dowiadują się o nim dopiero z reklamy?
  • Co muszą zobaczyć, żeby pojawił się u nich impuls zakupowy?

 

Więcej o tym, jak klienci dojrzewają do zakupu produktu online, opowiadam w drugim odcinku podcastu „Marketing online bez tajemnic”. Posłuchaj koniecznie!

Nowych klientów traktuj raczej jak inwestycję. Jeśli dotrzesz do nich za pośrednictwem reklam, jeśli spodobają się im Twoje produkty, pracuj nad zbudowaniem z nimi relacji. Zostaw po sobie coś więcej – z pewnością chętnie będą kupować, wracać do Ciebie i mówić o Tobie swoim znajomym.

Pamiętaj, że pozyskiwanie nowych klientów i sprzedaż to proces. Fakt, że to Ci się opłaca, nie oznacza, że już pierwszy kontakt skończy się transakcją z marżą wielkości 200%. Może, ale nie musi. Nie zapominaj o tym zwłaszcza podczas tworzenia kontentu na fanpage, Instagram czy blog.

Czy w tym miejscu powinnam opowiedzieć Ci o złotych górach, które zarobisz dzięki reklamom na Facebooku? Nie, bo stanie się to realne dopiero wtedy, gdy nauczysz się tworzyć reklamy, które sprzedają. W tej materii postaw na jedną, jedyną zasadę: praktykę. Nic nie zapewni Ci lepszych efektów niż działanie na żywym organizmie

 

MIT 3

„Facebook się kończy”

Co jakiś czas słyszysz, że Facebook się kończy, że wszyscy masowo odinstalowują sobie tę apkę itd. Analiza przychodów za ostatnie lata pokazuje jednak ciągłe wzrosty:

W 2018 roku Facebook zanotował 38% wzrostu przychodów w stosunku do 2017 roku.

W 2018 roku Facebook zanotował 38% wzrostu przychodów w stosunku do 2017 roku.

Przychody przychodami, kasa się zgadza, ale co z popularnością serwisu? Użytkownicy odchodzą czy przychodzą? Jak jest naprawdę?

W skali światowej:

– liczba aktywnych użytkowników wynosi 1,52 mld dziennie (wzrost o kolejne 1,87% osób w porównaniu do poprzedniego kwartału);

– miesięcznie w serwisie jest aż 2,32 mld aktywnych użytkowników (2,15% wzrostu w porównaniu do poprzedniego kwartału).

A jak to wygląda w Polsce?

 

W Polsce z Facebooka korzysta 16 mln użytkowników, z czego aż 80% loguje się codziennie.

Źródło: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Facebook-od-10-lat-w-Polsce-Z-platformy-korzysta-dzis-przeszlo-16-mln-polskich-uzytkownikow-7589177.html.

 

Już 5 000 000 firm wykorzystało reklamę na Facebooku do promocji swoich biznesów. Platforma oferuje zróżnicowane formaty promocji, dopasowane do każdego biznesu – od korporacji, przez małe firmy, po marki osobiste. Jak myślisz: wariaci czy coś w tym jest?

MIT 4

„Facebook nie jest dla poważnych osób. To obciach!”

Wiele osób wręcz obawia się pokazywać na FB, żeby nie stracić wypracowanej pozycji. Media społecznościowe traktują jako miejsce dla dzieci – według nich nie ma tu poważnych ludzi, bo „poważni ludzie nie mają na to czasu”.

A teraz kolejna porcja danych na temat tych 16 mln osób. Kim są? Gdzie pracują?

 

Źródło: Audience Insights, Polska

 

28% użytkowników FB to osoby zajmujące stanowiska zarządzające. Serio nie ma tutaj poważnych ludzi…?

Obaliłam chyba wszystkie mity, o których mogłaś słyszeć, a teraz pytanie: po co Ci reklama na Facebooku?

A po co tracić czas na tworzenie kontentu, którego nie zobaczy nikt oprócz Twoich znajomych zaproszonych do polubienia Twojego fanpage’a?

Żeby nowi klienci mogli dowiedzieć się o Tobie i wybrać coś z Twojej oferty, najpierw muszą wiedzieć, że istniejesz.

Nie twierdzę, że masz wyskakiwać z lodówki co dwie godziny, ale żeby w świadomości odbiorców utrwalić istnienie Twoich produktów, potrzeba przynajmniej kilku kontaktów z reklamą. Zacytuję słowa właściciela lokalnego biznesu, z którym ostatnio miałam okazję rozmawiać: „Ślepi ludzie… Osiem lat tu mieszkają, codziennie mijają mój punkt, a mimo to gdy przychodzą, mówią, że nie wiedzieli, że tutaj jest”.

Zmęczeni, zapracowani, zajęci, z każdej strony atakowani różnymi komunikatami zapamiętujemy tylko te informacje, które są często kilka razy powtarzane lub akurat w danej chwili potrzebne.

 

A teraz przejdźmy do formatów reklam.

Sprawdź, jakie masz możliwości promowania swojej firmy, swojego biznesu, swojego przedsięwzięcia czy siebie.

 

Chcesz skupić się na formatach reklam, które sprzedają?

Wiele osób i firm walczy o uwagę tego grona 16 mln Polaków i swoje miejsce na ich facebookowym feedzie. Reklama na facebooku pozwoli Ci się również tam znaleźć.

 

Przed omówieniem każdego formatu pokażę Ci przykłady takich reklam.

Zaczynamy!

 

Reklama na facebooku

Reklamy, których możesz używać, są dostępne w dwóch formach – graficznej i wideo – będą się wyświetlały na komputerach i urządzeniach mobilnych.

Obraz

 

 

Rozmiary obrazu reklamy i wytyczne

Rekomendowany rozmiar to 1080 x 1080 pikseli.

Pliki przygotuj w formacie PNG.

Pamiętaj, że tekst może stanowić maksymalnie 20% grafiki (jeśli chcesz, żeby Menedżer Reklam nie zmniejszał zasięgu reklamy).

 

Ilość tekstu w reklamach

Treść wpisu: 125 znaków.

Nagłówek: 25 znaków.

Opis linku: 30 znaków.

 

Najczęściej publikowany – jeśli chcesz odesłać użytkownika do opublikowanego wpisu lub artykułu zamieszczonego w zewnętrznym serwisie. Możesz też skierować go do konkretnego produktu w twoim sklepie tak jak Mr. Gugu & Miss Go czy Shop Dent

 

 

lub tak jak Biuro Podróży Itaka, Travelist czy Siedlisko Sobibór – do oferty:

Karuzela

Reklama typu karuzela jest idealna, żeby pokazać wiele produktów lub usług za pomocą jednego formatu reklamowego. Dla sprzedawców to doskonały format do prezentowania kolorów, rozmiarów, kolekcji czy detali z nią związanych. Jak wiesz, dla każdego co innego – więc warto pokazać swoim potencjalnym klientom więcej niż mniej.

 

Rozmiary obrazu reklamy i wytyczne

Rekomendowany rozmiar każdego zdjęcia/każdej grafiki to 1080 x 1080 pikseli.

Minimalna liczba obrazów w reklamie to 2, maksymalna – 10.

Maksymalny rozmiar plików to 30 MB.

Zalecany format pliku: PNG.

 

Lubię ten rodzaj reklamy, bo w jednym formacie umożliwia zaprezentowanie do 10 obrazów lub filmów. Co najważniejsze, do każdego elementu możesz kierować do innego miejsca na twojej stronie. Tego formatu często używają butiki internetowe tak jak robi to Latika.

Spotykam również wiele reklam typu krauzela wyświetlanych przez linie lotnicze lub związanych stricte z podróżowaniem.

 

 

Film w kwadracie

 

Pionowy film

 

 

Rozmiary video reklamy i wytyczne

Postaw na możliwie jak najlepszą rozdzielczość

Minimalny wymiar to

Zaleca się proporcje od 9:16 do 16:9 (jeśli poziomo 16:9, jeśli kwadrat 1:1, pionowo 4:5 lub 2:3)

Pliki przygotuj w formacie MP4 i MOV

Maksymalny rozmiar video to 4 GB

Maksymalna długość to 240 minut.

*W przypadku video Facebook zaleca też nie przekraczania 20% tekstu na obrazie, do napisania tekstów staraj się korzystać z opisu linku nagłówka lub tekstu posta. Pamiętaj o napisach do filmu, warto je dodać, część z nas nie włącza w ogóle dźwięku przewijając feed, np. w pracy J

 

Ilość tekstu w reklamach

Tekst: 125 znaków

Nagłówek: 25 znaków.

Opis linku: 30 znaków.

 

Poziomy film

Pokazałam zalecane (pod słowo zalecane link: https://pl-pl.facebook.com/business/ads-guide ) obecnie przez Facebook najprostsze formaty reklam, które mogą Ci się przydać.

Bez względu na to na który format się zdecydujesz czy będzie to film, obraz, czy kolekcja zanim uruchomisz reklamę sprawdź czy w każdym umiejscowieniu reklama wygląda odpowiednio.

 

Dostępne umiejscowienia:

  • Aktualności na facebooku
  • Artykuły ekspresowe na facebooku
  • Wideo typu in stream na facebooku
  • Marketplace facebooka
  • Facebook Stories
  • Wyniki wyszukiwania na Facebooku
  • Źródła video na facebooku
  • Instagram stories
  • Aktualności na Instagramie
  • Karta eksploruj na instagramie
  • Natywna, baner i pełnoekranowa w Audience Network
  • Wideo typu in-stream w Audience Network

 

 

Na koniec poznaj tajną broń konkurencji a może będzie to dla Ciebie również źródło inspiracji?

Wejdź w bibliotekę reklam (https://www.facebook.com/ads/library/ ) wpisz nazwę profilu, który Cię interesuje, a zobaczysz wszystkie aktywne reklamy danego fanpage’a. Przydatne…?

 

Trzymam kciuki za Twoje wyniki sprzedażowe i do usłyszenia!

 

Jeśli chciałabyś uczyć się ze mną reklam na Facebooku, zapisz się na listę oczekujących na mój kurs „Reklama na Facebooku, która sprzedaje”.

Wiele osób o niego pyta, dlatego dopracowuję detale, w marcu 2020 roku kurs powinien być dostępny w sprzedaży (ale tylko przez 3 dni, więc warto zapisać się na listę).